tisdag 2 mars 2010

Bland alver och huldror



Det är omöjligt att inte fascineras av islänningarnas dragning till det okulta. Gnomer, huldror, alver och troll bor i öns stockar och stenar. Så säger man. Självklart tror de flesta inte på detta i bokstavlig mening, men många spelar med, tar gladeligen ut svängarna. Massor med mysko pysko i en nation som ligger i världstopp vad high tec beträffar, som är världsledande i trådlöst internet och vars innevånare älskar alla tekniska pryttlar, Boys Toys. Det måste vara närheten till den mäktiga naturen som bäddar för splitten. Och om du färdas över mossgröna lavafält en becksvart natt när månen lyser, vet du hur lätt det är att ryckas med.

Tidigare har jag träffat den härliga häxan Halla vid en seans i Reykjaviks utkanter på nyårsafton och den lärde, sympatiska Hilmar Örn, tonsättare, konstnär och överste präst i Ásatrúarfélagid, asatrosamfundet, ett religiöst samfund bland alla andra med statsbidrag och laglig rätt att döpa, viga och jordfästa. Erla Stefánsdóttir känner jag genom de kartor hon tecknar, kartor som markerar var alver, huldror och troll, "de andra", bor.

Erla konsulteras inte sällan av byggföretag, markägare och kommuner i samband med hus- och vägbyggen. Ibland får hon rycka ut när bygget pågår för fullt. Så var det när golfbanan i Borgafjördur var på gång. Stora 50 tons arbetsmaskiner välte oförklarligt innan Erla lugnade alla väsen som stördes av byggarbetet. Hon förhandlade fram ett avtal där huldror och alver lovade att inte skada byggjobbarna fysiskt. Däremot tänkte de fortsätta jävlas med maskiner och redskap. Det här händer på 2000-talet!!! Ett annat exempel är vägen som byggdes i Kópavogur strax söder om Reykjavik. Under projekteringen stötte man på en alvboning i en kulle längs vägens sträckning, och lät vägen gå runt kullen för att inte störa! Vägen döptes till Álfholtsvegur, alvkullevägen. Det finns många andra exempel.

För att inte störa "de andra" i onödan har Erla Stefánsdóttir tecknat kartor som markerar boningarna. Speciella lokalkartor finns över Reykjavik, Akureyri och Hafnarfjördur. När jag besöker Reykjaviks tre välsorterade bokhandlare är samtliga kartor slutsålda! Både den isländska och engelska varianten. Först i Hafnarfjördur lyckas jag lägga rabarber på en av tre kvarvarande.

Jag gnuggar mig i ögonen. Sliter mig lätt i håret. Och medger fascinationen. Längre fram i vår ger jag mig ut på alvjakt med hjälp av Erlas karta. Få se om den funkar. På bilderna syns Erla Stefánsdóttir och alvkartan över Hafnarfjördur. Röda och lila prickar markerar alvboningar, andra visar på gnomer eller berättar var "Det gömda folket" bor, de som lever parallellt med människor, ser ut som vi. Träffar du någon får du passa dig riktigt noga, enligt Erla. Hajar ni?

2 kommentarer:

Helena sa...

Riktigt coolt inlägg! Jag hoppas att kartan finns till mitt besök i slutet av den här månaden.

Anders Bergman sa...

Kartan ligger och väntar!